Rud er født den 26. januar 1999. Han har to ældre brødre. I dag er han et af 18 børn med autisme i Københavns Kommune, som er enkeltintegreret i typiske børnehaver med en fuldtids ABA-træningsleder.
Fra denne side kan du komme videre til de tekster, der handler
om Rud. De tre første tekster er hovedberetningerne,
hvor du kan læse om Ruds liv og baggrunden for valget
af ABA.
Klik på overskrifterne for at læse
teksterne.
Dato | Titel | |
---|---|---|
06.09.02 | Far og søn som lege-
og træningskammerater |
|
27.10.02 | Det fremmede og det velkendte |
|
28.10.02 | Interview med Teis om at
være storebror til Rud |
|
01.06.03 | Statusrapport
juni 2003 [PDF] Da der i juni måned 2003 blev afholdt et statusmøde om Rud i hans børnehave, udarbejdede vi, hans forældre, en statusrapport om den hjemmebaserede ABA-behandling. Rapporten omfatter perioden fra foråret 2002 til foråret 2003. Statusrapporten er skrevet til fagfolk, og er derfor detaljeret og temmelig formel i sin sprogbrug, men giver alligevel et indblik i resultaterne af ABA-træningen. |
|
01.06.03 | Behandlingsplan
2003-04 (juni 2003) [PDF] Vi, Ruds forældre, har igennem længere tid forsøgt at få udarbejdet en samlet behandlingsplan, men det er aldrig lykkedes – hverken før eller efter at han er startet i børnehave. Derfor har vi skrevet en behandlingsplan, som skitserer, hvilke områder der skal arbejdes med i perioden 2003-2004, og hvordan arbejdsdelingen mellem hjem og børnehave skal være. Behandlingsplanen ved vedtaget på et møde i børnehaven i juni måned 2003, dog med undtagelse af afsnittet om ’Læring med normaltudviklede børn’, hvor børnehaven tog forbehold. Deres afvisning af at arbejde med omvendt integration betød, at vi har bedt om at få Rud flyttet til en anden form for dagtilbud. Det er endnu ikke lykkedes. |
|
23.6.2004 | Statusrapport
juni 2004 & Behandlingsplan 2004-05
[PDF] |
|
marts 2005 | Rud Anno 2005 Jeg kan fortælle to historier om Ruds læring og udvikling gennem hans 3 årige hjemmeprogram i ABA. Den ene fremhæver alle de færdigheder og kompetencer han har lært og som har gjort ham veltilpas og velorienteret her i livet. Den anden historie fortæller hans meget begrænsede ekspressive sprog, hans initiativløshed, stereotypier og selvstimuleringer. Pointen er at begge historier er fortællinger om Rud. Han har med udgangspunkt i en kreativ og intensiv træning og leg udviklet sig inden for mange områder – og er i dag en glad, aktiv og lærende dreng. Samtidig er der mange landvindinger at høste og derfor kommer hans nye høj-intensive ABA program i en almindelig børnehave og med en fuldtids ABA træningsleder som en tiltrængt vitaminindsprøjtning. |
![]() |
Tilbage til oversigten over alle børnene